Isnin, 29 Mac 2010

najis besar,najis kecil

Pada
cuti hari minggu yang lalu, aku menghadiri Satu Majlis akad nikah kawan pada
kawan ku. Waktu tu aku bercuti dikampung dia.. Jadi bila ada kenduri macam tu
dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut sama. Masa tu majlis akad nikah
tu dijalankan diruang tamu. Ramai orang aku tengok, sambil duduk bersila
mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki. Dahsyat, pengantin tu duduk atas
bantal macam raja. Aku jarang tengok majlis macam nih.

Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit2 untuk dengar apa yang tok kadi
akan tanya. Rupanya macam2 jugak tok kadi tanya. Tapi ada satu soalan yang
menyebabkan aku malu besar?..

Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye
mamat pengantin tu jawab " lima ". Tok kadi tanya lagi, bagi contoh2 najis kecil,
dia pun jawap kencing baby yang kecik2 lagi. Tok kadi pun angguk ler, jadi aku
rasa jawapan tu ok la kut. Tok kadi tanya lagi contoh najis besar , mamat tu
mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok syiling, aku rasa macam
nak tolong je mamat pengantin tu?bukannye susah, jawapannya anjing ngan babi
je,..tapi mamat tu dah mula berpeluk jantan keluar kat dahi?.tok kadi mula
senyum? Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar 'anjing ngan babi la hoi', tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar. Aku tak tahu apa yang jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi kecoh kerana ramai orang yang berada disekeliling majlis tu sambil minum air sirap, tersembur keluar minuman tu terkena baju ramai orang, aku pun sama, masa tu aku tengah minum sirap tu, tiba2 aku semburkan balik, dah kene member kat tepi2, kecoh jadinya, aku pegang mata aku, penuh dengan air mata. Yang aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh najis besar kat pengantin tu keadaan senyap sunyi?.tapi bila pengantin tu jawap " Taik Gajah " suasana jadik hingar bingar
dengan gelak ketawa orang yang dah tak boleh tahan, nak control macamana ?taik
gajah? besar betul...nak2 bila gajah makan durian.

(dari email rakan2)

3 ulasan:

Nadhirah berkata...

hahahaha...ade ke taik gajah??
mentang2 lah gajah tu besar..kih9

MiSs TOrA berkata...

hehe sian pengantin laki tu..nervous pye pasal lupa abes le..taik gajah jauh betol jawapan die heheh..

Nurhana Paing berkata...

hahahahaa
lawak cerita tu
suke~