Jumaat, 20 Januari 2012

Bersih


Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud:



“Wahai orang beriman, makanlah barang yang bersih daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu.” (Hadis riwayat Muslim)

Makanan yang suci dan bersih akan menjamin kesihatan yang baik. Justeru, di samping memilih makanan berzat dan berkhasiat, sebaik-baiknya pada masa yang sama, perhatian perlu diberi terhadap kebersihan dan kesuciannya dari segi syariat agama.



Bengkang Tepung Beras
(belajar buat bengkang ! )

Bahan bahan :


1) 2 cawan tepung beras
2) 1 cawan gula pasir
3) 1 sudu teh garam
4) 6 cawan santan
5) 1 helai daun pandan

Cara :

1) Kisar semua bahan kecuali daun pandan sehingga halus.
2) Masukkan daun pandan dan masak sambil dikacau atas api perlahan hingga naik
    wap. Tutup api dan kacau sehingga kental.
3) Sementara itu sapu rata loyang dengan minyak.
4) Keluarkan daun pandan dan tuang adunan ke dalam loyang.
5) Masukkan ke dalam ketuhar dan bakar atas bawah pada suhu 180′ C selama 1 ½
    jam / masak.
6) Sejukkan dan potong.
   




Isnin, 9 Januari 2012

Perkara


Perkara yang semua orang lalui masa zaman kanak-kanak...

1) Buka kipas..bercakap depan kipas..suara bertukar...bangga siut..siap nyanyi lagi..
2) Buka peti ais..pastu buat eksperimen..tutup pelan-pelan..nak tengok lampu dalam tu terpadam ke tak..
3) Naik kereta waktu malam..tengok bulan..pastu ingat bulan ikut korang.
4) Nampak helikopter atau kapal terbang..siap lambai-lambai lagi..beranggapan orang tu nampak korang...
5) Naik basikal..dapat lepas dua-dua tangan..rasa macam dah pro la kan...
6) Bila melukis permandangan, mesti ada bukit dengan matahari tersepit dicelah-celah, sawah padi dah comfirm ada, burung bentuk M memang dah wajib...
7) Kalau lori atau van milo datang kat sekolah..happy sangat..dapat minum free...
8) Waktu rehat, suka lepak kat longkang....
9) Main zero point atau galah panjang masa rehat...

semua yang kat atas ni sama tak macam apa yang berlaku kat kita semua masa kecik-kecik dulu ?
Muaz dapat dari rakan fb….

Selasa, 3 Januari 2012

Duduk

Sabda Rasulullah s.a.w ketika menggali parit dalam peperangan Khandaq, "...Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..." (H.R. Imam Ahmad)

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi Ketua. Sultan Muhammad Al-Fateh memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lalu bertanya, "Siapa di antara kita dari baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali, sila duduk!" Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Baginda bertanya lagi, "Siapa di antara kita yang dari baligh hingga hari ini pernah meninggalkan solat sunat rawatib, sila duduk!" Sebahagian daripada tenteranya duduk.


Kemudian baginda bertanya lagi, "Siapa di antara kamu dari baligh hingga ke saat ini perna meninggalkan solat tahajjud, walaupun satu malam...sila duduk!" Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat tahajjud sejak baligh. Baginda sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w dalam hadithnya itu.