Isnin, 20 Disember 2010

tukang gunting rambut

Seorang lelaki pergi ke kedai gunting rambut untuk menggunting rambut dan janggutnya. Apabila tukang gunting rambut itu memulakan tugasnya, mereka pun berborak dan bercakap mengenai banyak perkara. tapi bila mereka mula berbicara mengenai Allah, tukang gunting rambut itu pun berkata,'' saya tak percaya Allah itu wujud.''

''kenapa kamu kata begitu?'' tanya si lelaki tadi.

''Cuba kamu keluar di tengah jalan itu dan tunjukkan pada saya bahawa Allah itu wujud. Kalau betul Allah wujud, kenapa ramai sangat orang sakit kat luar tu?, kenapa masih ada kanak-kanak yang terbiar ? Kalau betul Allah wujud, dah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup dalam dunia ni. Saya tak dapat bayangkan
 Allah yang maha penyayang boleh membenarkan semua ini berlaku''.

Si lelaki itu pun berfikir sejenak. Tapi dia tidak memberi sebarang jawapan kerana tidak mahu memulakan pertengkaran. Selepas tukang gunting rambut itu menghabiskan tugasnya, si lelaki tadi pun pergi.

Selepas beberapa langkah,si lelaki tadi ternampak seorang lelaki berambut  panjang,selekeh,kotor dan janggut tidak terurus. Si lelaki tadi pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai gunting rambut tadi dan berkata,'' kamu tahu tak yang sebenarnya tukang gunting rambut juga tidak wujud?''

''kenapa kamu kata macam tu?, Sedangkan saya baru saja gunting rambut kamu tadi''. kata tukang gunting rambut.

''Tidak!'' kata si lelaki tadi.''kalau tukang gunting rambut wujud, dah tentu tidak ada orang yang berambut panjang tidak terurus dan janggut yang panjang, kotor macam lelaki di tepi jalan itu''.

''Ah! Tukang gunting rambut memang wujud ! Lelaki tu jadi macam tu sebab dia tidak datang pada saya untuk menggunting rambutnya!''.kata tukang gunting rambut.

''Tepat sekali!''. Kata si lelaki tadi.
''That's the point !... Allah juga wujud. Itulah yang
terjadi (keperitan & penderitaan) jika manusia tidak mengingatinya dan kembali pada Allah untuk memohon pertolongan.''
 
sumber : email dari kawan lama muaz

4 ulasan:

moon berkata...

Gud story..!!=)

+akufobia+ berkata...

macam pernah baca.

muazlumut berkata...

banyak blog letak n3 ni..aku fobia

KELI OH KELI berkata...

jom sama2 kita dekat dgn Dia...Ya Tuhan..sesungguhnya ampuni segala kejauhan dariku....