Rabu, 22 Disember 2010

5 syarat

Kata imam Al Ghazali :

Di dalam memilih sahabat hendaklah engkau perhatikan syarat-syarat bersahabat. Rasulullah s.a.w bersabda : Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya, oleh kerana itu hendaklah seseorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat. Maka apabila engkau mahu mencari sahabat yang engkau jadikan sebagai sahabat di dalam menuntut ilmu dan di dalam urusan agamamu dan duniamu, maka hendaklah engkau tuntut daripadanya (engkau pastikan pada dirinya) 5 syarat :

  1. Berakal.
  2. Baik akhlaknya.
  3. Taat perintah Allah.
  4. Tidak tamak dengan dunia.
  5. Bukan pendusta.
 
 

8 ulasan:

moon berkata...

yup.... dah ckp syart2 ni br leyh jd kawan ek..=)

iniialahaku berkata...

berakal n berotak adalh 1 prsamaan yg xsma ok..tul x??tul kan??

hans berkata...

owh
thanks for the knowledge
bertambah ilmu saya

P/S : Bertenang! Tarik Nafas! Sikit Jer Nih! Sakit Sikit Jer Bila Kena Cucuk Nih!

+akufobia+ berkata...

nak cari yang ta'at perintah nya.

muazlumut berkata...

terima kasih pada semua...berakal-berotak susah nak jawab,ada org otaknya lembab tapi orgnya berakal dari org yng otaknya normal.+aku fobia+,bagus cadangan anda nak cari yng taat perintah Allah.semua boleh jadi kawan muaz yng kurang baik,kurang taat kat Allah dan kurang dan kurang...

KELI OH KELI berkata...

nasihat yg x lapuk dek hujan x lekang dek panas...pada zaman mana pun boleh diguna dalam pencarian mencari sahabat sejati..sahabat dunia akhirat.

Encik Ska berkata...

hmmm. thanks mengingatkan :)

muazlumut berkata...

terima kasih en ska dan keli oh keli nasihat dan ingat mengingati sesama kita