Sabtu, 28 Mei 2011

Kelebihan


1) Orang yang membaca ayat al-Kursi selepas memyempurnakan solat fardhu akan dipelihara.

2) Orang yang membaca ayat al-Kursi selepas memyempurnakan solat fardhu akan dipelihara oleh Allah sehingga solat berikutnya.


3) Allah swt akan menghantar dua malaikat untuk memelihara orang  yang membaca ayat al-Kursi ketika berada di tempat pembaringan sehingga waktu subuh


4) Orang yang membaca ayat al-Kursi selepas solat fardhu akan memelihara keluarga, juga rumah-rumahnya  yang berhampiran dengannya. Boleh juga dimaksudkan terpelihara daripada binatang yang mudharat, bencana  alam, kebakaran, dan jahat angkara manusia. Maka Rasulullah s.a.w menyuruh setiap arang agar melakukan sesuatu perbuatan dengan menyebut nama Allah oleh kerana iblis dan syaitan tidak berupaya mengangkat atau  membuka sesuatu yang di tutup dengan meyebut nama Allah.

 
5) Allah tidak menegah mereka yang membaca ayat al-Kursi selepas solat fardhu masuk dalam syurga
 
6) Barang siapa yang keluar dari rumahnya dengan membaca ayat al-Kursi, maka Allah utuskan tujuh puluh ribu malaikat kepadanya, mereka memohon keampunan dan mendoakan baginya.
 
7) Barang siapa membacanya nescaya Allah mengutuskan malaikat untuk menulis kebaikannya dan menghapuskan keburukannya dari detik itu sampai esok hari
 
8) Barang siapa membacanya, Allah akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.
 
9) Barang siapa yang membacanya ketika dalam kesempitan atau kesusahan, Allah akan menolongnya.

Wallahualam....mari kita amalkan ayat kursi ni, jadikan rutin harian,sentiasa basah dibibir kita, jangan nampak hantu baru teringat nak baca :-)

3 ulasan:

kiwi berkata...

thanks for sharing

muazlumut berkata...

sama-sama....kiwi, untuk panduan kawan2 dan empunya blog

Najwa Sofwani berkata...

good info, thanks for sharing =)