Selasa, 5 Julai 2011

air tin


Sepasang suami isteri baru bercerai dan mereka bertengkar untuk tentukan hak penjagaan anak tunggal mereka.Pastu mereka pergi ke pejabat agama, jumpa kadi nak minta nasihat.
 

Kadi tanya kat perempuan tu.. "kenapa puan rasa paling layak  bela anak ini ? Perempuan tu jawab.. "saya yang mengandungkan anak tu, saya yang melahirkan anak tu. dia keluar dari perut saya."
 
Si suami (ex-suami) terkedu sebab dia tau lepas ni kadi akan tanya dia pulak. "ahhh...sudah...apa benda aku nak goreng kadi tua nih...." Kadi pun tanya si suami.."hah,kamu...bagi alasan kenapa anak tu kamu yang patut bela"
 
"Tuan kadi, saya ada singgit dan saya masukkan  dalam mesin air tin, pastu saya tekan satu butang pilihan, maka keluarlah satu tin air minuman. Saya nak tanya tuan kadi, air tin yang keluar dari mesin tu hak saya atau hak mesin?"

Jawab kadi.."hak kamu le.."

Si ex-suami tu kata lak.."hah...sama le kes ni pun. Kan tuan...kan...kan "

Kadi "patut ler boleh bercerai" bisik dalam hati, sambil tersenyum kadi tu.....

moral cerita ini :

1. Jangan samakan isteri anda macam mesin air tin.

2. Jangan samakan anak anda macam air tin.
3. Anak dan isteri anda adalah amanah dari Allah.

5 ulasan:

misyamissyou berkata...

haihh..org laki..ish ish ish..mesin ea...mcm nk mintak tapak tangan je tu..tgungjawab kot

muazlumut berkata...

:-)sabor...

Fahrain berkata...

bijak2... :D

kechek buzz berkata...

haishhh...payah jugak kalu jd mnusia yg tlebey bijak ny...huhu

muazlumut berkata...

huhu...bijak2